Udgivet i Alle artikler

Er 88 33 19 53 svindel?

Af Pengegaver.dk

Det starter ofte med en let dirrende mobil i lommen og et ukendt nummer på skærmen: 88 33 19 53. Skal du tage den? Er det en god sag, en vedholdende sælger - eller et lumsk forsøg på at franarre dig penge og personlige oplysninger?

Pengegaveguiden får vi jævnligt spørgsmål om netop dette nummer, og med god grund. I en tid hvor svindelopkald, falske konkurrencer og phishing florerer, er vi danskere blevet ekstra påpasselige. Men samtidig vil mange af os også gerne støtte velgørende formål - bare på vores egne præmisser.

I denne artikel går vi i dybden med, hvem der typisk står bag opkaldene fra 88 33 19 53, hvordan du skelner mellem legitim fundraising og reel svindel, samt hvad du konkret kan gøre, hvis du vil stoppe opkaldene - eller støtte på en tryg og gennemsigtig måde. Læs med, og få ro i maven næste gang telefonen ringer.

Hvad er 88 33 19 53, og hvem ringer?

Telefonnummeret 88 33 19 53 dukker i øjeblikket hyppigt op på danskernes display. Når du tager telefonen, er det som oftest en telefonsælger, der ringer på vegne af Børns Vilkår og deres rådgivningstilbud BørneTelefonen. Organisationen benytter et eksternt telemarketingbureau til at udføre opkaldene, og nummeret er derfor ikke et direkte hovednummer hos Børns Vilkår - men det rutes videre til bureauets callcenter, som er kontraktligt tilknyttet indsamlingen.

Hvorfor ringer de?

Målet er fundraising. Det betyder, at sælgeren typisk ønsker at:

  1. oprette dig som fast støtte (abonnement med månedlig eller kvartalsvis donation),
  2. modtage en engangsdonation med det samme, eller
  3. få din underskrift til kampagner, der skal lægge pres på politikere for at forbedre børns vilkår.

Telemarketingskripts varierer, men samtalen indeholder ofte en kort historie om BørneTelefonens arbejde, efterfulgt af et forslag til et konkret beløb - eksempelvis 100 kr. om måneden. De kan også tilbyde at sende en sms eller mail med betalingslink, hvis du ikke vil oplyse kortoplysninger i røret.

Sådan opleves opkaldene

Positive erfaringer Negative erfaringer
  • Sælgerne beskrives som venlige, lyttende og godt inde i organisationens arbejde.
  • Nogle sætter pris på at blive mindet om at støtte, fordi man ellers glemmer det i en travl hverdag.
  • Mulighed for at få svar på spørgsmål om, hvordan pengene bruges.
  • Opkaldene kan være meget vedholdende; flere rapporterer 3-4 ubesvarede opkald på én dag.
  • Nogen oplever at blive ringet tidligt på helligdage eller på tidspunkter, de finder upassende.
  • For nogle føles presset til at donere påtrængende, hvilket i sidste ende kan afholde dem fra at støtte.

Opsummering

Der er altså ikke tale om et privat, ukendt firma, men om et outsourcet callcenter, der arbejder for Børns Vilkår. Baggrunden er legitim velgørenheds­indsamling, men metoden opleves af mange som aggressiv telemarketing. Kernen i opkaldene er:

  • Afsender: Børns Vilkår/BørneTelefonen via eksternt bureau.
  • Formål: Indsamle månedlige eller engangsbeløb samt underskrifter.
  • Tone: Svinger fra venlig og informativ til generende og pågående, alt efter hvem du spørger.

I de næste afsnit ser vi nærmere på, om opkaldene kan betegnes som svindel, og hvordan du bedst håndterer dem, hvis du ikke ønsker at blive ringet op igen.

Er det svindel?

Det korte svar er nej - 88 33 19 53 er som udgangspunkt ikke et svindelnummer. Der er tale om et telemarketing-opkald på vegne af Børns Vilkår/BørneTelefonen, hvor formålet er at få dig til at støtte økonomisk eller skrive under på en sag. Dermed befinder vi os i kategorien opsøgende fundraising, ikke i den hårde, kriminelle svindel, hvor man forsøger at franarre dig penge eller personfølsomme oplysninger under falske forudsætninger.

Fundraising vs. Svindel - Hvad er forskellen?

Legitim fundraising Klassisk telefonsvindel
Organisationen opgiver sit navn (Børns Vilkår) og formål med det samme. Opkalder skjuler eller opdigtet identitet (f.eks. “din bank” eller “politiet”).
Anmoder om månedlig støtte via PBS, MobilePay-aftale eller tilsvarende. Presser på for øjeblikkelig betaling eller overførsel til “sikker konto”.
Ber om basale kontakt- og kontooplysninger (registrerings- og kontonr.) uden kontrol- eller sikkerhedskoder. Ber om fulde kortnumre, CVC-kode, NemID/MitID-nøgler eller billeder af legitimation.
Respekterer normalt et nej tak, hvis du afviser. Bruger skræmmekampagner, tidspres og trusler om konsekvenser.

Sådan dobbelttjekker du, når telefonen ringer

  1. Læg på og ring selv op - find nummeret til Børns Vilkårs medlemsservice på deres officielle hjemmeside og spørg, om de har ringet til dig.
  2. Tjek nummeropslag - sider som telefonnr.dk, Trustpilot eller Facebook-grupper afslører hurtigt, om andre har rapporteret negativt om et nummer.
  3. Del aldrig fulde kortoplysninger (16 cifre + udløbsdato + CVC) eller NemID/MitID-koder over telefonen - legitime indsamlinger har ikke brug for dem.
  4. Få det på skrift - bed om at få informationen sendt på mail eller SMS, så du kan læse betingelserne i ro og mag.

Tegn på, at noget ikke stemmer - Afbryd straks, hvis…

  • Opkalderen vil have adgang til dit NemID/MitID “for at oprette aftalen”.
  • Der kræves foto af pas, kørekort eller betalingskort.
  • Du oplever aggressiv tone, tidspres (tilbuddet gælder kun nu!) eller trusler om gebyrer.
  • Nummeret ikke kan spores til Børns Vilkår, eller navnet på organisationen skifter undervejs.

Bliver du i tvivl, så tak høfligt nej og læg røret på. Ønsker du senere at støtte sagen, kan du altid selv tage kontakt gennem bornsvilkar.dk eller MobilePay-nummeret, der er oplyst der. På den måde holder du kontrollen - og slipper for unødige bekymringer om svindel.

Dine muligheder: Stop opkaldene eller støt på dine egne præmisser

Hvad enten du vil slippe for de vedholdende opkald fra 88 33 19 53, eller du faktisk gerne vil støtte Børns Vilkår - men på dine egne vilkår - har du flere muligheder:

1. Sig fra her og nu

  1. Afslut samtalen høfligt men bestemt
    Fx: “Tak, men jeg ønsker ikke at blive kontaktet igen.”
  2. Anmod om sletning af dine oplysninger
    Under GDPR har du ret til at få dine data slettet. Bed eksplicit om, at de registrerer et “do-not-call” på dit nummer.

2. Blokér eller filtrér nummeret

  • På de fleste smartphones kan du trykke på nummeret i opkalds­listen og vælge “Blokér”.
  • Brug eventuelt en spam-filter-app (fx Truecaller eller Hiya) for automatisk at sortere telemarketingnumre.

3. Skriv dig på robinsonlisten

Robinsonlisten (tilgængelig via borger.dk) forhindrer danske virksomheder i at kontakte dig med telefonsalg, medmindre du har givet forudgående samtykke. Indskrivningen er gratis og gælder i to år ad gangen.

4. Klage over uønsket telemarketing

Hvornår kan du klage?Hvor gør du det?
Når du bliver ringet op trods Robinson­tilmelding, eller virksomheden ikke respekterer dit nej tak.

5. Vil du stadig støtte børns vilkår? Gør det på dine præmisser

  • Besøg den officielle hjemmeside bornsvilkar.dk.
  • Vælg selv engangsdonation eller fast månedlig støtte - beløbet bestemmer du.
  • Du slipper for pres fra en sælger, får kvittering med det samme og kan til enhver tid ændre eller opsige aftalen.
  • Overfør aldrig dine fulde kort- eller NemID/MitID-oplysninger pr. telefon.

Opsummering: Legitim fundraising eller ej - det er dig, der bestemmer, hvem der må ringe, og hvordan dine penge skal bruges. Brug ovenstående værktøjer til enten at sætte en stopper for fremtidige opkald eller til at støtte sikkert på dine egne betingelser.